Lena Knoerzer is productmanaer koffie bij Fairtrade Original, Waarvan vele varianten community coffee exclusief verkrijgbaar zijn bij Albert Heijn.
Omdat Lena Knoerzer bij Fairtrade Original werkt, komt daar altijd ‘een factor extra bij kijken’, kun je zeggen. Het gaat niet alleen om het maken, verpakken en distribueren van smaakvolle en hoge kwaliteit koffie. Fairtrade en biologisch zijn daarbij een randvoorwaarde. Meer misschien dan bij andere merken het geval is, ziet Fairtrade Original er op toe dat de producent een eerlijke boterham kan verdienen, onder goede omstandigheden werkt, zich kan ontplooien en in harmonie met de natuur kan produceren. Klinkt logisch. Dus we vroegen Lena waarom dat niet de standaard is in de markt.
Er is zelfs een overaanbod fairtrade en biologische koffie
‘Helaas zien we maar een klein aandeel fairtrade of biologische koffie in de schappen, terwijl er een overaanbod van fairtrade en biologische koffie is! Dit komt doordat de bewustwording en bereidheid in de sector bij fabrikanten, retailers en consumenten nog niet genoeg aanwezig is. Zowel het fairtrade als biologisch keurmerk hebben een ethische doelstelling; er is enigszins overlap, maar de nadruk van de keurmerken ligt elders. Bij het fairtrade keurmerk ligt de focus op sociale duurzaamheid en eerlijke prijzen (middels een minimumprijs en premie) voor boeren. Aanvullend daarop heeft Fairtrade International nu ook de leefbaar inkomen referentieprijs berekend voor koffie, die Fairtrade Original betaalt. Het keurmerk heeft standaarden op milieu rondom thema’s als gebruik van pesticiden, ontbossing en watergebruik.
‘Dat focust op duurzame landbouwproductie waarin met name milieu en dierenwelzijn centraal staan. Wij als Fairtrade Original streven er samen met Albert Heijn naar dat al onze Community Coffee biologisch is en dat boeren een leefbaar inkomen verdienen. Zo ontvangt de boer een eerlijke prijs, de klant lekkere biologische koffie en is het beter voor het milieu. Daaraan als consument meedoen, betekent een verschil maken.’