Roos Bulder is marketing communication manager bij Nestlé. Ze drinkt dit najaar een Toffee Nut Latte – al dan niet met een chocoladetaartje erbij.
‘Dat is het natuurlijk niet per se, maar we zien dat steeds meer mensen met koffiesmaken variëren en hun koffieconsumptie afstemmen op speciale momenten of gelegenheden. Seizoenskoffies en seizoensartikelen, waaronder kerstige mokken, kennen sommigen misschien al uit de Starbucks shops. We brengen de seizoenskoffies dit najaar naar Albert Heijn met onze Starbucks Holiday Blends.’
‘Steeds meer mensen vieren Kerstmis in plaats van Sinterklaas, of storten zich op Halloween, of op Black Friday. Allemaal onder Amerikaanse invloed. Niet alle trends uit de Verenigde Staten zijn leuk genoeg om over te nemen, maar de seizoenskoffie-ontwikkeling wel.’
‘Meer smaakvariatie bereikbaar maken voor thuis, dat doet Starbucks by Nespresso’
‘Die zullen zich er het meest toe aangetrokken voelen – waarschijnlijk. Maar ook oudere koffiefans, die bijvoorbeeld door een NESCAFÉ Wiener Melange of bij andere koffiesmaken zijn terechtgekomen, kiezen ervoor. Het gaat er denk ik om dat we de vele smaken en varianten die jongeren én ouderen tegenwoordig tegenkomen, of dat nu is via TikTok of in een koffiebar, bereikbaar maken voor thuisgebruik.’
‘Winterkoffies, zomerkoffies, spektakelkoffies; het mag allemaal. Maar koffie moet koffie blijven. In het geval van Starbucks moet de typische Starbucks roast er altijd in terug te vinden zijn. Wat je er ook aan toevoegt.’
‘Dat kan een net even donkerdere branding zijn, met een volle, wat rokerige, intense smaak, waarin de smaak van chocolade en soms noten te herkennen is.’
Winterkoffies, zomerkoffies, spektakelkoffies; het mag allemaal.