Moyee wil de waarde van koffie in de juiste handen laten belanden. Dat betekend: Een groter deel bij de koffieproducten.
Probleem is, vindt oprichter Guido van Staveren, dat het voor veel koffieboeren niet makkelijk is om van hun koffieproductie te kunnen leven. Omdat er te weinig waarde achterblijft in het land van koffieherkomst, zo is de visie van Moyee. Zo’n 10% blijft daar, maar liefst 90% gaat naar de koffie-importerende landen. Moyee herstelt de balans naar 50-50. Op meerdere manieren. Zo berekende Moyee de prijs die voor de koffie betaald zou moeten worden om een leefbaar inkomen te realiseren in Ethiopië, Kenia en Oeganda – en betaalt deze ook. Deze prijs is gemiddeld twee à drie keer hoger dan de gemiddelde marktprijs. Ook voegt Moyee lokaal waarde toe door de koffie ter plekke te branden en verpakken. ‘Hetgeen niet altijd lukt, maar vorig jaar realiseerden wij 84% in totaal en 100% van de koffie voor Albert Heijn-klanten.’
Radicaal goede koffie met FairChain impact
Het is een zogenaamde FairChain – een stap verder dan fairtrade,’ vervolgt Van Staveren. ‘Onze waardeketen is 100% transparant. Wie de boer is en wat deze verdient is met blockchaintechnologie via een QR-code op de verpakking te zien. Omdat de keten open en kort is, winnen we op alle punten: we kunnen meer betalen aan de koffieproducenten en de hoogste kwaliteit koffie garanderen, terwijl we aan de Nederlandse klant geen hogere prijs hoeven te berekenen.’
Tussen de boer en jouw kop koffie zitten alleen wij
‘Een voorbeeld: “big koffie”, zoals wij het noemen, wordt verhandeld op de wereldmarkt en doorloopt daarbij een lang traject voordat het in jouw kopje belandt. Dat komt de kwaliteit niet ten goede. De route van koffie-farm naar koffiebrander kan bij ons in enkele dagen worden afgelegd.’