Search
Koffiekenners

Vandaag is rood

Fotografie
Clemens Rikken

Peter Veenendaal is Meester Brander van Douwe Egberts koffie. Maar bovenal koffiefanaat. Aan hem de vraag: ‘waarom heet Aroma Rood eigenlijk ‘Aroma Rood’

Fotografie
Clemens Rikken

Waarom heet Aroma Rood eigenlijk ‘Aroma Rood’?

‘Voor de Tweede Wereldoorlog verkocht Douwe Egberts al Paarsmerk, Roodmerk, Zilvermerk en Goudmerk. Er werd toen nog geen gemalen koffie verkocht, alleen gebrande koffiebonen die meestal met de hand werden gemalen. Paarsmerk was de koffie voor de arbeider, voor de gewone man die op het land of in de fabriek werkte, zware shag rookte en gestampte pot at. De ongebrande koffiebonen kwamen uit de voormalige koloniën, zoals Indonesië. De zetmethodes die we nu kennen, waren er nog niet. Er was één stenen pot, met een rond filter en daarop werd het hete water geschonken. De pot bleef op een laag vuurtje staan tot-ie leeg was. Nu onderscheiden we vele verschillende zetsystemen, van dripfilter tot capsules, van Senseo® tot espresso met een bonenmachine – kun je nagaan. Maar koffie gezet met een filtermachine is nog steeds de meest gedronken koffie. Ook zien we dat jongeren, geïnspireerd door hippe koffiebarretjes, steeds meer “de kunst van het koffiezetten” herontdekken. Met een filtermachine, maar ook met systemen als Chemex en AeroPress. Een fantastische ontwikkeling.

Als je je destijds kon onttrekken aan de zogenaamde “arbeidersklasse”, liet je dat blijken met de koffie die je dronk. Door bijvoorbeeld Zilvermerk of Goudmerk te kopen. De notaris, of de dokter, schonk Goudmerk of Zilvermerk. Dat waren koffies met honderd procent arabicabonen, met complexe smaken: aromatisch, een beetje zurig, en rijk.

Als je je destijds kon onttrekken aan de zogenaamde “arbeidersklasse”, liet je dat blijken met de koffie die je dronk.

Douwe Egberts is dé grondlegger van Aroma Rood.

Aroma Rood is ontstaan als “een koffie van van alles een beetje”. Gebalanceerd, aromatisch. Rond en evenwichtig. Roodmerk werd de koffie voor iedereen. En dat is nog steeds zo. Aroma Rood was ook destijds wel ánders dan Paars-, Zilver- en Goudmerk. Rood werd de kleur voor de herkenbaarste smaak. Elke seconde worden er honderd kopjes Douwe Egberts gedronken, waarvan de helft filterkoffie. Dit is de enige échte koffie”, zeggen mensen bij onafhankelijke uitgevoerde smaaktesten over onze Aroma Rood.

De samenstelling van ons Roodmerk varieert omdat het aanbod van koffie op de wereldmarkt elke dag anders is. Daar zit onze expertise: inkoop van de perfecte bonen wereldwijd, branden en blenden. Maar de smaak van Aroma Rood is altijd hetzelfde, omdat wij als koffiemakers vele zaken kunnen beïnvloeden. Door de koffiebonen in bepaalde verhoudingen te mengen, door het brandingsproces op verschillende manieren te beïnvloeden, zorgen we ervoor dat Douwe Egberts Aroma Rood van vandaag hetzelfde smaakt als Douwe Egberts Aroma Rood van morgen. Dat is écht mijn ambacht.

een koffie van van alles een beetje

Laat ik iets verrassends vertellen. Thuis ben ik een gewone koffiedrinker en geniet ik ook van een kopje Aroma Rood, net als alle consumenten. In een restaurant ben ik onbewust toch aan het werk. Er wordt raar naar me gekeken als ik na het eten eerst een espresso en daarna een cappuccino bestel. Dan wil ik weten: wat het is, hoe zit het? Da’s studie.’

Douwe Egberts Aroma rood filterkoffie

Speel eens met de dosering. Zet je een grote pot met koffie, voorkom dan dat deze te bitter wordt door een extra schepje koffie te gebruiken.

Bekijk

Douwe Egberts Aroma rood grove maling filterkoffie

Probeer ook eens de grove maling, voor een extra ronde smaak.

Bekijk

Douwe Egberts Aroma rood koffiepads

De vertrouwde smaak van Aroma Rood is ook beschikbaar in koffiepads

Bekijk