‘We willen landen als Ethiopië de instrumenten geven zichzelf te helpen. Het is tenslotte hun koffie.’ Aldus Guido van Staveren van Dijk, oprichter van Moyee. Moyee, da’s dus de overtreffende trap als het om koffieketentransparantie gaat.
Moyee is – uiteraard – niet tegen fairtrade, of tegen certificeringen, of tegen projecten van grote koffieproducten die het welzijn vergroten van de vele miljoenen die werken binnen de koffiewereld. Maar Moyee wil een stap verder gaan. Doel is om een fifty-fifty balans tussen koffieproducenten en koffiedrinkers te creëren. En wel volgens het ‘FairChain principe’; een eerlijke, 100 procent inzichtelijke koffieketen. Naast een 20 procent FairChain premie voor de koffieboeren laat Moyee 300 procent meer geld achter in het koffieproducerende land. Terwijl de koffie niet drie keer zo duur is dan andere koffie.
Een eerlijke, 100 procent inzichtelijke koffieketen
Dat Moyee 300 procent meer waarde kan achterlaten, komt doordat Moyee de koffie brandt en verpakt in het land van koffieherkomst, bijvoorbeeld in Ethopië, Kenia, Rwanda en Oeganda. Dat noemt Moyee ‘de heilige graal’, dé oplossing. Vervolgens verkoopt Moyee de gebrande en verpakte koffie hier en verdeelt de inkomsten. Moyee onderhoudt bovendien alleen directe contacten met de koffieboeren – dat zijn er intussen meer dan 650. De keten tussen boer en koffiekoper worden helemaal overzien en is volledig transparant.