Een groenere koffiewereld begint ook bij jezelf. Maar hoe doe je dat, bewuster koffiedrinken? Hier een beginnersgids. We tellen een, twee, drie, vier op naar een groenere toekomst.
Kies voor gecertificeerde koffie.
Waarop kun je letten, wanneer zit je ‘goed’?
Voedselproductiesystemen, landbouwmanagement, wijze van handel, energieverbruik, transport, verpakkingen en consumptiecultuur: alles in de koffieketen moet tegen het licht gehouden worden om klimaatdoelen te halen, stelt Rainforest Alliance (RFA) luid en duidelijk. Rainforest Alliance is het belangrijkste keurmerk als het gaat om koffie. RFA richt zich op middelgrote en grote plantages en helpt ervoor te zorgen dat koffie volgens strenge regels duurzaam wordt verbouwd en verwerkt. De organisatie spant zich in voor het welzijn van koffieboeren, behoud van bossen en biodiversiteit en het behalen van klimaatdoelen. Het ook alom bekende keurmerk UTZ is in 2018 gefuseerd met RFA en zal in de loop van dit jaar helemaal opgaan in Rainforest Alliance, maar je komt UTZ tot 2022 soms nog wel tegen op verpakkingen. Vele koffiemerken in het schap dragen het keurmerk Rainforest Alliance, van
Café Royal tot L’OR en Lavazza tot Segafredo. Om er maar een paar te noemen. Perla is zelfs 100 procent RFA-gecertificeerd.
Fairtrade koffie kopen betekent steun bieden aan verbetering van arbeidsomstandigheden van (vaak klein opererende) koffieboeren en verhoging van hun inkomens. Fairtrade richt zich vooral op boerencoöperaties en helpt ze om stappen te zetten op het gebied van educatie, verbetering van arbeidsomstandigheden, kansengelijkheid voor vrouwen en mannen en het creëren van langdurige handelsrelaties.
Biologische koffieteelt houdt voornamelijk twee dingen in: dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden ingezet
om de koffieplanten te beschermen (bijvoorbeeld tegen insecten) én dat er geen kunstmest wordt gebruikt om ze harder te laten groeien. Van nature beschermt schaduwbegroeiing de kwetsbare koffieplant tegen zon, wind en tropische regen. Biologische koffieteelt staat gelijk aan koffie verbouwen in harmonie met de natuur; de natuur tijd geven en z’n gang laten gaan. Biologische teelt betekent vanzelfsprekend lagere koffie-opbrengsten, waardoor je soms iets meer betaalt voor je biologische koffie. Bij Albert Heijn vind je biologische koffies van Australian, Roots, Café Intención, Simon Lévelt, Fairtrade Original, Perla, L’OR en Café Royal.
Alleen als je voldoet aan de hoogste normen voor sociale en ecologische prestaties, transparantie en verantwoordelijkheid mag je je een B Corp noemen. Nog maar 3 procent van de 100.000 bedrijven die een aanvraag voor dit certificaat deden, hebben de erkenning gekregen na toetsing op strenge criteria van het onafhankelijke
B Lab. Het Italiaanse illy mag zich zo’n B Corp noemen. Da’s een grote prestatie.
Fairchain is een doel, geen keurmerk. Koffiemerk Moyee bijvoorbeeld, handelt fairchain. Het koffiemerk belooft een 100 procent inzichtelijke koffieketen en spant zich in om maar liefst 300 procent meer waarde achter te laten in het koffieland van herkomst dan sommige andere koffieproducenten. Hoe? Door ook de verwerking van de koffie – het branden en het verpakken – lokaal te organiseren. Zoals in Ethiopië, Kenia en Oeganda.
Verdiep je in de herkomst van koffie. Hardwerkende koffieboeren verdienen dat respect.
Ontmoet Edwin. Hij werkt voor koffiecoöperatie Red Ecolsierra, in de streek Magdalena in Colombia, waar de bonen vandaan komen voor Fairtrade Original Community Coffee.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
‘Op onze finca La Fortuna gaat de wekker om 5 uur ’s ochtends. Dan staat mijn moeder Beatriz op om koffie te maken voor onze vader Jezus Maria en de rest van het gezin. We gebruiken bonen van onze eigen plantage, die we met veel inspanning en toewijding produceren.
Na het koffiemoment gaat iedereen aan de slag op de finca; onze héle familie draagt een steentje bij aan de koffieteelt. Wanneer het tijd is om te oogsten breken hectische tijden aan. We staan dan nog vroeger op en verdelen de taken. Zo bereiden mijn moeder en zus het eten voor alle werkers op de finca en bekommert mijn vader zich om de geplukte koffiebessen: het classificeren, het wassen en het drogen.’
Mijn hoop is dat koffie erkend wordt voor zijn unieke kenmerken en geprijsd wordt naar kwaliteit
Welke invloed hebben (fairtrade) premies en andere prijstoeslagen op jullie leven?
‘Koffie is onze belangrijkste inkomstenbron. Ieder jaar hopen we weer dat de oogst slaagt en we letterlijk de vruchten kunnen plukken van onze inspanning. Extra inkomsten helpen om ons ook buiten het oogstseizoen te verzekeren van onze basisbehoeften; van voedsel voor de familie.’
Maken jullie je zorgen over klimaatverandering?
‘Ja, en daarom produceren we 100 procent biologische koffie, geteeld volgens de hoogste kwaliteitsnormen en zonder chemicaliën. We zijn continu op zoek naar kansen om onze teelt te verduurzamen en zo min mogelijk druk uit te oefenen op het ecosysteem. We doen ons best om onze kennis te delen met andere koffieboeren, zodat we samen koffie kunnen verbouwen op een toekomstbestendige manier.’
Wat baart je de meeste zorgen?
‘Onze grootste angst is dat we over een paar jaar geen koffie meer kunnen produceren in de Sierra Nevada de Santa Marta, omdat er zoveel onwetende mensen zijn die doorgaan met het vernietigen van de beboste gebieden en
de gevolgen daarvan ontkennen: het verlies van water- en zuurstofbronnen. En dus het leven op Aarde. Ze beseffen nog steeds niet dat ze de werkmogelijkheden van de volgende generaties kapotmaken. Die daardoor gedwongen worden hun gewassen te diversifiëren en de manier van koffie telen volledig anders zullen moeten aanpakken. Voor hen wordt het steeds moeilijker om te overleven in de bergen.’
Wat heb je de afgelopen jaren geleerd over het verbouwen van biologische kwaliteitskoffie?
‘Ik heb geleerd om nieuwe technieken en processen toe te passen, zodat de koffiebonen in optimale omstandigheden kunnen groeien. Zo gebruiken we biologische compost die we zelf vergaren op de finca, waardoor de grond extra vruchtbaar wordt.’
Zou je als boerencoöperatie overwegen om ter plaatse koffie te branden?
‘Natuurlijk, want als we zelf gebrande koffie verkopen, creëren we meer lokale werkgelegenheid voor onze gemeenschap van koffieboeren.’
Wat is je wens voor alle koffieboeren ter wereld?
‘Dat koffie erkend wordt vanwege zijn specifieke en unieke kenmerken en vooral ook geprijsd wordt naar kwaliteit. Dat koffieboeren rechtstreeks kunnen communiceren met de koffiedrinkers.
Wij zouden de consumenten willen uitnodigen op onze finca, zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe intensief en waardevol het koffieproductieproces is.’
Wat is jouw persoonlijke droom of doel?
‘Dat ik dankzij de koffieteelt mijn familie en gemeenschap een betere toekomst kan bieden. Dat we een eerlijke prijs krijgen voor onze koffie. En dat ons gezin van de opbrengsten naar school kan. Zelf zou ik boekhouder willen worden. Dan kan ik ons eigen bedrijf runnen en heb ik meer invloed binnen de gemeenschap. Daarbij kan ik de hulp van alle koffiedrinkers goed gebruiken.’
In 2019 ging BOON samen met Fairtrade Original op bezoek bij boeren van de coöperatie Red Ecolsierra om te ervaren wat het werk op een koffieplantage in de hooglanden van de Sierra Nevada inhoudt.
Koop groener en word thuis een groene(re) barista.
Een beter milieu, begint (ook) bij recyclen.
Vlaggendrager op het gebied van klimaatneutrale koffieproductie is Ahold Delhaize Coffee Company, dat onder meer Perla koffie brandt en verpakt. Sinds 2018 is het bedrijf 100 procent CO2-neutraal. Daarvoor is geïnvesteerd in nieuwe koffiebranders die niet alleen zeer geavanceerd kunnen branden maar vooral ook veel minder energie verbruiken. Daarnaast wordt er in Zaandam energie opgewekt met zonnepanelen en wordt restwarmte (alsook koffieboonresten) opnieuw benut. Bovendien zijn alle verpakkingsmaterialen verduurzaamd. Restimpact, de voetafdruk die overblijft na nauwkeurige berekening, wordt volledig gecompenseerd door te investeren in onder meer bosbescherming in het Braziliaanse Amazonegebied.
Inleverpercentages van recyclebare aluminium capsules zitten tegen de 30 procent. Dat is nog vrij laag, dus daar ligt letterlijk een schone taak voor de consument.
Aluminium is veruit het meest gebruikte materiaal voor capsules omdat het de koffie perfect vers houdt en dus de beste smaak kan worden gegarandeerd. Diverse merken, ook grote zoals Nespresso® en L’OR, zijn recycleprogramma’s gestart waarbij zowel het aluminium van de capsules evenals de koffieresten volledig worden hergebruikt. Wat moet je doen, bijvoorbeeld ingeval van L’OR capsules? Je koffiecups verzamelen in een tas of doos, een verzendlabel aanvragen op de L’OR website en je capsulepakket opsturen naar TerraCycle, dat voor de verwerking zorgt. Meer dan 200 capsules verzameld? Dan kun je je pakket gratis verzenden.
In de zogeheten Green Deal hebben koffie- en theemakers afgesproken dat koffiepads, bijvoorbeeld van Perla en SENSEO®, en theezakjes 100 procent composteerbaar worden. Pads en theezakjes mochten nog niet bij het gft-afval, omdat de materialen alleen ‘op industriële wijze’ afbreekbaar waren. Deze nieuwe stap levert zo op jaarbasis 88 miljoen kilo compost op.
‘Realiseer je dat je continu invloed uitoefent op het milieu. Dus als je een kop koffie maakt, zorg dan dat je de juiste hoeveelheid afweegt. Zet alsjeblieft geen koffie voor tien man, om ‘m vervolgens door de gootsteen te spoelen.’
Groener koffiedrinken
Een harmonieuze melange met tonen van karamel en een hint van rijp vers fruit. Met een rijk aroma. Van 100% arabica.
Medium roast biologische koffie, mild en evenwichtig van smaak. Van arabica en robusta bonen.
Licht gebrande ‘fairchain’ specialty koffie met kenmerkende Keniaanse fruitigheid. Complex, smaakvol en met lange afdronk.
Karaktervolle espresso met een fruitig aroma van citrus, zoet fruit en romige chocolade. Fairtrade en biologisch.
Medium gebrande 100% arabicabonen. Rainforest Alliance gecertificeerd. Ook de capsules Cadenza, Sempre, Presto en Sonata dragen het RFA-keurmerk.
Een milde, biologische koffie met een stevige smaak en een vleugje frisheid. Met tonen van hazelnoot en citrus. Rainforest Alliance gecertificeerd.
Powerkoffie met aardse smaken. Stroperig, vol zoet. Met lange afdronk. Heerlijk voor melkkoffies. Check ook de Medium Roast en Dark Roast capsules.
Een krachtige koffie uit Colombia, mooi in balans met een verrassend boeket aan smaken. 100% arabica.
Een soepele, gebalanceerde, zachte lungo uit Brazilië. Vol klassieke, warme tonen van geroosterde granen.