Even denk je dat er een taalbarrière optrekt, maar hij bedoelt het toch echt zo: negen ingrediënten. Zo noemt illy de parameters van al zijn koffieblends. Komen ze: bitter, zuur, zoet, body, chocolade, karamel, toast, bloemig en fruitig. ‘Ongeacht voor welk smaakprofiel je kiest, de koffie bevat deze variabelen.’ Per koffieprofiel altijd in dezelfde balans. Want gebalanceerd, dat is het woord dat Faina continu laat vallen. ‘We verkopen koffie in 140 landen, en in die landen moet de smaak van illy herkenbaar en vooral overal hetzelfde en van het hoogste niveau zijn.’
Hier spreekt een gepassioneerd man. Bij wie je je kunt voorstellen dat zijn Italiaanse temperament opspeelt als iemand koffie niét serieus zou nemen. ‘Het is voor mij volledig on-ac-cept-a-bel als iemand over koffie praat alsof het zomaar een productje is. We zijn het aan iedereen in de koffieketen verplicht, en nog meer aan de natuur die de prachtige koffiebes aan ons heeft gegeven, om er met liefde en kennis uit te halen wat erin zit.’ Of er daarom misschien ook wel een hoger prijskaartje aan koffie zou moeten hangen, daar kan hij in mee. ‘Ik ben blij dat kritische koffiedrinkers en consumenten in het algemeen beseffen dat kwaliteit een prijs heeft.’
Dat hoge kwaliteit de norm is proef je, voel je en zie je bij illy. Aan de wand in de ontvangsthal hangen alle kleurrijke illy-koffiekopjes die elk jaar in samenwerking met internationale kunstenaars worden ontworpen. Want ‘design zit in ons bloed’, zegt Faina. Ook in het straatbeeld van Triëst, de stad waar Francesco Illy, van Hongaarse komaf, in 1933 vanuit Wenen neerstreek om er illy te beginnen, komt dat design terug. Van diezelfde espressokopjes op de terrastafels van de vele historische koffiebarretjes tot aan hele illy-servieswinkels.
Koffiekennis en -liefde is niet iets exclusiefs, is de mening van illy. Zo blijkt als je de hightech koffieuniversiteit binnenkomt, die in 1999 werd geopend in Napels en in 2002 verhuisde naar Triëst. Op de universiteit leren jaarlijks niet alleen tienduizenden koffieprofessionals uit alle windstreken over elk facet van herkomst, productie, smaak en bereiding, maar vindt ook wetenschappelijk onderzoek plaats. Iedereen kan zich inschrijven, ‘zelfs mensen van concurrerende merken’, zegt Faina. In het lab zien we een unieke machine, een elektronische neus om te doen wat superproevers en –kenners er nu met oog, neus en mond doen: koffiesamples testen op kwaliteit. ‘Zelfs de apparaten zijn hier zintuiglijk met koffie bezig’, grapt Faina.