‘Gewone koffie’ is zó 2020. Koffie als kleurige candydrink, koffie als vloeibaar koekje, koffie in je cocktail? Deze koffietrends zijn nu helemaal hip & happening.
Koffie die fairtrade is, of door Rainforest Alliance gecertificeerd. Biologisch liefst ook, en als het even kan met een code die je exact laat zien waar je koffie is geteeld, wie hem heeft geplukt en bewerkt: dat is wat de kritische consument steeds meer wil.
Niet alleen bij dat hippe koffiezaakje, maar ook ‘gewoon bij jouw Albert Heijn’ kun je steeds vaker en steeds meer zogenaamde specialty coffees kopen: koffie met unieke smaakkenmerken, die op een schaal van 1-100 minimaal 80 scoort bij professionele, supergetrainde proevers (Q-graders).
Melkkoffies worden vegan lattes. Voor 2025 al zullen er naar schatting ruim twee keer zoveel koffies met plantaardige drinks worden gemaakt dan nu. Deels vanuit ‘planet-perspectief’, maar ook vanwege smaakvariatie.
Vele toekomstige koffiecreaties zullen (nog) kleurrijker, gekker, instagramable, ‘jong’ en (soms) zoet zijn. Niet voor puristen, wel voor koffieavonturiers.
Grote potten filterkoffie maken steeds vaker plaats voor single serves: koffie gemaakt met een espressomachine of –vooral – een apparaat voor capsules. Iedereen wordt, een beetje of heel erg, thuisbarista.